The Campus

View Original

Bol.com en The Campus: een samenwerking met toekomst.

Update december 2023: de Spring Core training werd door VMware stopgezet, waardoor we deze opleiding vanaf 2024 helaas niet meer kunnen aanbieden.

Het trainen van je medewerkers is een must om de juiste skills in je bedrijf te hebben en te houden, zo weet ook bol.com. Aangezien het bedrijf momenteel erg aan het groeien is, hebben zowel nieuwe als bestaande medewerkers nood aan de juiste opleidingen om hun skills bij te schaven. Het vinden van een kwalitatieve training rond het Spring Framework die geschikt is voor een groot aantal medewerkers, bleek makkelijker gezegd dan gedaan.

Tim van Hardeveld (Tech Onboarding & Training Lead bij bol.com) en Peter Krootjes (Product Owner Build & Run bij bol.com) gingen op zoek naar een kwalitatieve Spring Core training die aansloot bij de noden van hun medewerkers, en kwamen zo bij The Campus terecht. Ze vertellen hoe hun zoektocht verlopen is en hoe ze de samenwerking met The Campus tot nu toe ervaren.

Nood aan een waardige vervanger.

“We hadden nood aan een Spring Core training omdat we als bedrijf momenteel heel erg aan het groeien zijn”, vertelt Peter Krootjes. “Er werken veel Java en Kotlin developers bij bol.com die gebruik maken van het Spring framework, en de nieuwe mensen die in Java teams terecht komen moeten daar natuurlijk in opgeleid worden. We hebben een historie van verschillende Spring trainingen die we intern hebben aangeboden, maar in die trainingen vonden we nooit alle content die we onze collega’s wilden meegeven. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere aanbieder. We zochten daarbij specifiek naar een training die werd ontwikkeld door het bedrijf dat Spring zelf aanbiedt. Zo kwamen we bij het toenmalige Pivotal terecht, wat ondertussen is overgenomen door VMware.”

“Via de website van Pivotal (intussen werd Pivotal overgenomen door VMware, red.) vonden we een lijst met erkende training partners die het officiële Spring Core programma aanbieden. Zo zijn we bij The Campus terechtgekomen”, vult Tim van Hardeveld aan. “Bij bol.com zijn we niet bang om af en toe te experimenteren, dus we bieden regelmatig nieuwe trainingen aan als pilot. We hebben toen een pilot team samengesteld — bestaande uit de mensen die het meest met Spring werken binnen bol.com — en hen de training als eerste laten volgen. De training werd door hen heel enthousiast onthaald, en al snel volgde de vraag om deze Spring Core training aan te bieden in de plaats van de training die we eerder aanboden.”

De start van een constructieve samenwerking.

Tim: “Toen ik die vraag kreeg, ben ik meteen gaan kijken hoe ik deze training aan alle collega’s van bol.com kon gaan aanbieden. Ik nam contact op met The Campus om te bekijken wat de mogelijkheden waren. Dat eerste contact is supergoed verlopen. De communicatie was erg vlot en heel duidelijk. Managing Partner Joy was meteen bereid om een meeting te plannen waarin wij konden uitleggen waar we precies naar op zoek waren, en waarin zij kon aangeven wat The Campus voor ons kon betekenen. Wat ik heel fijn vond is dat Joy meteen met ons mee begon te denken. Hoe kunnen we deze training aanbieden aan alle collega’s van bol.com? Hoe gaan we dat praktisch organiseren? Hoe groot kunnen de klasgroepen zijn? Dat waren allemaal vragen waar ik een antwoord op zocht. Na die meeting was alles voor mij meteen duidelijk. Het was een hele goede eerste kennismaking.”

Maar een goed contact alleen is natuurlijk niet voldoende om met een training partner samen te gaan werken. “De doorslaggevende factor om met The Campus in zee te gaan, was voor ons zeker de kwaliteit van de training”, verduidelijkt Peter. “Het pilot team dat als eerste de Spring Core training volgde bij The Campus was erg te spreken over de kwaliteit van de aangeboden training. Het feit dat we van hen zulke positieve feedback ontvingen over de inhoud van de training en de manier waarop de training gegeven werd, heeft ons overtuigd. Ook de groepen die de training daarna nog hebben gevolgd, waren enthousiast. Dat geeft natuurlijk aan dat de samenwerking goed zit.”

Theorie, praktijk en bekwame trainers.

Peter heeft de Spring Core training van The Campus zelf ook gevolgd. Wanneer we hem vragen welk aspect van de Spring Core training hij het meest waardevol vond, hoeft hij niet lang na te denken: voor hem is dat de afwisseling tussen theorie en praktijk. “Dat is namelijk iets dat doorgaans verschrikkelijk moeilijk voor elkaar te krijgen is tijdens een IT-training”, legt hij uit. “Tijdens zo’n training moet je namelijk diep ingaan op de theorie, maar vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan hoe je die theorie in praktijk kan omzetten. Het interne Java support team van bol.com is erg enthousiast over de oefeningen die in de Spring Core training zitten. Voor hen hadden die oefeningen echt een toegevoegde waarde en zorgden die ervoor dat ze de leerstof goed konden opnemen.”

Tim ontdekte tijdens het bekijken van de evaluaties van zijn collega’s een ander element dat steeds naar voren komt. “Ik heb al evaluaties van mijn collega’s gelezen, en wat vaak bij de positieve punten vermeld wordt is het kennisniveau van de trainers. De trainers zijn ervaren en weten waarover ze spreken. Dat is voor de engineers van bol.com heel belangrijk, want wij hebben zelf ook een heel open cultuur waarin iedereen verschillende kennis heeft die we met elkaar delen. Ik heb ook al gehoord dat de trainers soms ook een dag later terugkomen op een vraag van een dag ervoor, en dus niet bang zijn om een beetje van het boekje af te wijken en later nog op iets terug te komen. Het feit dat zij open staan om met hun cursisten mee te denken, appreciëren onze engineers enorm.”

Het resultaat: medewerkers met meer zelfvertrouwen.

Ondertussen mochten we al verschillende Spring Core trainingen voor bol.com organiseren. We vroegen Peter en Tim of ze momenteel al merken dat de trainingen resultaat hebben gehad. “Dat is een hele goede vraag, maar het antwoord daarop is helaas niet zo eenvoudig te vinden”, aldus Peter. “Ik geloof zeker dat de trainingen een positief effect hebben gehad, maar het is natuurlijk ook erg individueel. Na die drie trainingen merken we niet dat het aantal domme vragen terugloopt ofzo, al zou dat wel een mooie maatstaf zijn natuurlijk. (lacht) Het is voor ons moeilijk vast te stellen of het niveau van Spring nu werd opgekrikt voor het bedrijf als geheel, maar ik ben er wel van overtuigd dat de trainingen effect hebben gehad op individueel niveau. Onze mensen voelen zich na de Spring Core training doorgaans lekkerder in het uitvoeren van hun job, omdat ze dankzij de training meer achtergrondkennis hebben. Daar zit voor ons een groot voordeel: de persoonlijke groei van onze mensen.”

Tim: “Ik vind het ook best lastig om te zeggen hoe het kennisniveau nu staat. Wat ik wel zie, is dat de aanvragen voor deze training blijven binnenlopen. Dat is ook een maatstaf dat de training goed wordt ontvangen en dat degenen die deelnemen er ook echt iets aan hebben. Onze mensen zijn enthousiast, waardoor de training via mond-tot-mondreclame binnen het bedrijf verspreid wordt. Nieuwe collega’s worden vaak door hun manager en door andere collega’s aangespoord om deze training te volgen wanneer hun kennis van Spring nog niet op het niveau zit dat we van hen verwachten. Er wordt dus zeer positief gereageerd op de Spring Core training, wat aangeeft dat de samenwerking goed zit.”