Hoe krijg ik de mindset van een technical coach?

Mensen coachen en begeleiden is geen makkelijke opdracht. Als je een IT professional bent die al redelijk wat ervaring heeft opgebouwd binnen een bepaald vakgebied, is de kans groot dat er aan jou gevraagd wordt om (nieuwe) collega’s te begeleiden. Bovenop jouw goedgevulde takenpakket krijg je dan ook nog regelmatig collega’s aan jouw bureau die vragen hebben over het vakgebied waarvan jij veel kennis hebt.

Maar het correct overbrengen van de kennis die je bezit is niet altijd even makkelijk. Velen geven hun collega’s daardoor een voorgekauwde oplossing, omdat ze niet voldoende tijd hebben om dieper op hun vraag in te gaan. Die collega is dan gedeblokkeerd, maar heeft helaas niets bijgeleerd. Daardoor is de kans groot dat die collega vrij snel weer naar de begeleider zal komen met een nieuwe vraag.

Die vicieuze cirkel kan je doorbreken door middel van de principes van technical coaching. In dit artikel geven we enkele praktische tips die jou kunnen helpen om jezelf de mindset van een technical coach aan te meten. Als je momenteel mensen begeleidt, kan je deze tips meteen in de praktijk toepassen.

1. Geef niet meteen de oplossing

Wanneer een collega een bepaald probleem heeft, komt die naar jou met een vraag. Je wil die persoon dan zo snel mogelijk deblokkeren door een antwoord te geven, maar daar zit al meteen een eerste valkuil: geef je collega niet meteen de oplossing!

Het is natuurlijk vrij logisch dat je dat doet. Als er een vraag komt terwijl je bezig bent met het ontwikkelen van een applicatie bijvoorbeeld, heb je op dat moment weinig tijd om iemand te begeleiden. Als je meteen een antwoord geeft, is die persoon gedeblokkeerd en kan jij jouw taken verder afwerken.

Dat helaas niet de efficiëntste manier om iemand te begeleiden. Het heeft namelijk als gevolg dat de persoon in kwestie afhankelijk wordt van de informatie die jij geeft. Een technical coach wil de coachee net aanleren hoe die in de toekomst zelf tot een oplossing kan komen.

Dat kan alleen maar als die persoon aangespoord wordt om te reflecteren over het probleem en de informatie die voorhanden is. Dat vraagt in het begin een grotere tijdsinvestering, maar het zal je op lange termijn net tijd besparen omdat je minder vragen moet beantwoorden.

2. Stel vragen

Het is aan jou om reflectie te stimuleren bij jouw coachees. Om dat te kunnen doen, moet je eerst begrijpen waarom iemand naar jou komt met een vraag. Afhankelijk van de reden ga je de vraag namelijk anders moeten beantwoorden.

Om de achterliggende reden van de vraag te achterhalen, stelt een technical coach steeds enkele vragen terug. Een goede vuistregel is om minstens 3 vragen te stellen zodat je dieper kan ingaan op de problematiek en een goed beeld kan krijgen van het probleem waar die persoon mee zit.

Het doel van die vraagstelling is om ervoor te zorgen dat de coachee het probleem zelf goed snapt, zodat die zelf tot de oplossing kan komen. Want hoe meer tijd je stopt in het analyseren en het snappen van het probleem, hoe trivialer de oplossing wordt.

3. Houd rekening met het perspectief van je coachee

Elke persoon is anders. Sommigen hebben meer instructies nodig, terwijl anderen koppig zijn en liever alles zelf willen uitzoeken. Vooraleer je start met coachen, is het dus belangrijk om jezelf even in het perspectief van je coachee te zetten, zodat je weet op welke manier je hen kan benaderen.

Er zijn 3 rollen die je kan opnemen wanneer je je coachee benadert:

  1. Instructor: in deze rol ga je meteen de oplossing geven om je coachee te deblokkeren. Dit is de rol die vaak automatisch wordt opgenomen wanneer je het druk hebt, en die we eigenlijk zo veel mogelijk willen vermijden.

  2. Mentor: in deze rol ga je een stapje verder dan de instructor. Je gaat je coachee niet meteen het antwoord geven, maar je gaat je ervaring delen. Je stelt enkele vragen om te zien wat het probleem is vooraleer je een antwoord geeft. Je antwoord is dan meestal iets zoals “in dat geval zou ik dat gebruiken”, “in jouw situatie zou ik dat doen”.

  3. Coach: in deze rol praat je nog zelden over technische zaken, maar eerder over het “waarom”. Waarom werkt iets niet? Waarom krijg je een foutmelding? Als coach stel je in deze rol alleen maar vragen, totdat de coachee tot een oplossing komt. Op deze manier is er veel groei omdat de coachee autonoom tot een oplossing moet komen. Daardoor weet die persoon achteraf ook waarom die oplossing werkt, en hoe hij het in de toekomst moet aanpakken.

Afhankelijk van de persoon die voor jou zit en het probleem waar die persoon mee te maken heeft, is het aan jou om de rol te kiezen die het best bij de situatie aansluit. Als het gaat om een schoolverlater kan het bijvoorbeeld moeilijk zijn om meteen die coachende rol op te nemen. Je kan een persoon geen “waarom”-vragen stellen als die nog niet weet hoe die daarover moet nadenken. De kans is groot dat je dan meer een instructor-rol zal moeten opnemen.

Als je coachee een medior is, is het mogelijk dat je meer de rol van mentor kan opnemen omdat die persoon vanuit de opgebouwde ervaring wel al kan meedenken en bepaalde beslissingen kan nemen. Wanneer er een senior voor jou zit waarvan je een expert wil maken, ga je dan weer eerder de rol van coach rol opnemen.


Wil je meer te weten komen over technical coaching? We organiseerden een tijdje geleden een webinar waarin onze technical coach Arne Van Raepenbusch enkele basisprincipes van technische kennisdeling uitlegt. Arne vertelt wat technisch coachen precies inhoudt en geeft enkele concrete tips om kennisoverdracht op een andere manier aan te pakken.

Joy Buelens

Hi, ik ben Joy. Een ondernemende freelancer, millennial, reiziger, newbie blogger, Netflix binger en koffiedrinkende dertiger uit Antwerpen.

Vorige
Vorige

Interview met onze PowerShell trainer: Bruno Buyck

Volgende
Volgende

5 reasons to start investing in your personal growth as soon as possible