Hoe wij omgaan met evaluatie na een opleiding

De opvolging en evaluatie na een training is net zo belangrijk als de training zelf. We hebben een evaluatieproces opgezet om enerzijds de tevredenheid van de deelnemers en anderzijds de ervaring van de klant te meten. Laten we je even door de verschillende stappen leiden die we nemen wanneer we een evaluatie uitvoeren na een opleiding. Want ons werk is niet gedaan wanneer de opleiding gegeven is. Wij hebben maar liefst vier verschillende evaluatieformulieren!

Tussentijdse evaluatie

Wanneer we een meerdaagse opleiding organiseren, vragen we aan deelnemers om een tussentijdse evaluatie in te vullen. Dit digitale formulier is veel beknopter dan de eindevaluatie, omdat we weten dat de drempel te groot is wanneer er heel wat feedback gevraagd wordt. Zeker als je midden in een opleiding zit. Bij de tussentijdse evaluatie vragen we of er voldoende interactie en ondersteuning is. Daarnaast stellen we open de vraag of de opleiding aan hun verwachting voldoet en zo niet, wat we kunnen verbeteren voor het vervolg van de opleiding.

Evaluatie van deelnemers

Alle deelnemers ontvangen op de laatste dag van de opleiding een digitaal evaluatieformulier. Met dit evaluatieformulier worden deelnemers bevraagd over hun ervaringen tijdens de opleiding. Heeft de trainer de stof op een duidelijke manier gepresenteerd? Had de trainer goede kennis van het onderwerp? Hebben de deelnemers het gevoel dat ze de opgedane kennis kunnen toepassen in hun dagelijkse werk?

Deelnemers hebben ook de mogelijkheid om enkele algemene opmerkingen of feedback te delen. We vragen hen ook of ze The Campus aan anderen zouden aanbevelen, en geven dat aan op een schaal van 1 tot 10. Deze schaal staat ook bekend als de Net Promotor Score, een beproefde maatstaf om de klantervaring te meten.

Evaluatie van de trainer

Zonder onze trainers is er geen The Campus! Uiteraard is het voor ons belangrijk om te weten hoe de trainer de opleiding heeft ervaren. Enerzijds bevragen we hoe ze de communicatie met en organisatie door The Campus hebben ervaren. Maar ook of alles voorhanden was op de locatie waar de opleiding werd gegeven, en wat wij, vanuit The Campus, beter kunnen of net heel goed doen. Laat die complimenten maar komen! 😉

Anderzijds willen we uiteraard ook van onze trainers weten of er voldoende interactie met de deelnemers was. Werden er bepaalde vragen gesteld die interessant kunnen zijn om te verwerken in een blogpost of onze website verder mee aan te vullen?

Evaluatie van de klant

Tijdens het laatste deel van het evaluatieproces vragen we ook onze contactpersoon (dit is meestal degene die contact met ons heeft opgenomen en een offerte heeft aangevraagd) naar hun ervaring met The Campus. Zijn ze tevreden over de geleverde diensten? Misschien hebben ze enkele suggesties of hebben ze ruimte voor verbetering opgemerkt?

Dit evaluatieformulier is dé manier om ons uw eerlijke mening te geven over onze dienstverlening.

Follow-up

Je leest het; wij vragen aan elke partij die betrokken is bij een opleiding feedback over onze werking en aanbod. Die feedback verzamelen is één ding. Het andere ding is dat we met deze feedback ook werkelijk aan de slag gaan.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat studenten extra oefeningen nodig hebben voor studenten die graag wat meer tijd hadden gehad om te oefenen. Als bepaalde deelnemers aangeven toch moeite te hebben met sommige onderdelen van de leerstof, kunnen extra (persoonlijke) coachingssessies met de trainer of onze technisch coach helpen.

Wij nemen alle feedback ter harte en gebruiken deze om in de toekomst te blijven verbeteren en groeien.

Joy Buelens

Hi, ik ben Joy. Een ondernemende freelancer, millennial, reiziger, newbie blogger, Netflix binger en koffiedrinkende dertiger uit Antwerpen.

Vorige
Vorige

The Campus now is a school page on LinkedIn

Volgende
Volgende

Interview met onze PowerShell trainer: Bruno Buyck