Hoe we de kenniskloven in jouw organisatie dichten met een gericht opleidingsplan

Het opstellen van een trainingsplan voor jouw bedrijf is geen makkelijke taak. Er zijn veel beslissingen die gemaakt moeten worden. Over welke topics gaan we opleiding aanbieden? Organiseren we de opleidingen zelf, of doen we beroep op een opleidingscentrum? Organiseren we de opleiding live of online?

Maar voor je die beslissingen kan nemen, moet je eerst inzicht krijgen in de opleidingsnoden van je medewerkers. Onderzoek of er kenniskloven aanwezig zijn in je organisatie. Een kenniskloof ontstaat wanneer je medewerkers bepaalde kennis of skills missen die ze nodig hebben om hun job goed uit te kunnen oefenen. Het is is van groot belang dat je jouw medewerkers die ontbrekende kennis bijbrengt. 

Wanneer je de kenniskloven kent, weet je welke opleidingsnoden jouw bedrijf heeft. Er kan dan een gericht opleidingsplan opgesteld worden om je medewerkers bij te scholen. Als je zelf niet de tijd of de nodige kennis om een opleidingsplan op te stellen, kan The Campus je daarbij ondersteunen. In dit artikel laten we je zien hoe we in 5 stappen een effectief opleidingsplan opstellen voor jouw organisatie.

Stap 1: Interviews met stakeholders

De eerste stap is het interviewen van het management, de team leads en andere leidinggevende rollen in het bedrijf. We willen op die manier de geschiedenis en de doelen van het bedrijf beter begrijpen. Zijn er de laatste jaren aanpassingen gebeurd aan de bedrijfsstrategie die een grote impact hadden? Welke richting wil het bedrijf vandaag uitgaan? Welke bedrijfsdoelen werden opgesteld? 

Voor sommige bedrijven is het voldoende om enkele skills van hun medewerkers bij te schaven om de productiviteit te verhogen, terwijl andere bedrijven hun medewerkers volledig zullen moeten omscholen. Dat laatste kan bijvoorbeeld gebeuren als er gekozen werd om met technologieën aan de slag te gaan die volledig nieuw zijn voor de medewerkers.

We bevragen de stakeholders over de bedrijfsdoelen op lange termijn en definiëren samen de skills die de medewerkers nodig hebben om die doelen te kunnen behalen. Daarna bevragen we de huidige skillset van de medewerkers, die we vergelijken met de lijst van benodigde skills. Op basis daarvan hebben we al een eerste duidelijke schets van de kenniskloof en de topics waarvoor opleiding gewenst is. 

Stap 2: Individuele interviews met medewerkers

We bevragen niet alleen het management wanneer we de opleidingsnoden van een bedrijf identificeren. De input van de medewerkers zelf is minstens even belangrijk. Om die input te verkrijgen, doen we beroep op onze coaches. De coach neemt individuele interviews af met alle medewerkers die opgeleid moeten worden.

De gesprekken tussen de medewerkers en onze coach zijn steeds confidentieel. De ervaring leert ons dat de drempel dan lager ligt om feedback en ervaringen te delen. Onze coach stelt vragen over jobinhoud en kennis om inzicht te krijgen in de uitdagingen waar medewerkers mee te maken krijgen. Veel medewerkers hebben zelf al een idee welke kennis ze nog missen om hun job beter uit te kunnen oefenen. De interviews brengen soms ook sluimerende problemen naar boven. Misschien ervaren je medewerkers al een tijdje problemen met een bepaalde technologie, terwijl het management daar niet van op de hoogte was.

Je collega’s krijgen ook de gelegenheid om te praten over soft skills, persoonlijke ontwikkeling en hun algemene interesses. Als je tevreden medewerkers in dienst wil hebben én houden, is het cruciaal om rekening te houden met persoonlijke doelen. Medewerkers die de gelegenheid krijgen om hun eigen carrièredoelen en interesses te ontwikkelen, zullen minder snel op zoek te gaan naar een andere job.

Stap 3: De opleidingsnoden van het bedrijf en het individu samenbrengen

Dankzij de twee vorige stappen hebben we nu duidelijk inzicht in de opleidingsnoden in kader van de bedrijfsstrategie en de persoonlijke opleidingsnoden van de medewerkers. Nu is het tijd om die twee samen te brengen in één opleidingsplan. 

Bij het opstellen van het opleidingsplan houden we rekening met de skills die cruciaal zijn voor het behalen van de bedrijfsdoelen, maar we besteden ook voldoende aandacht aan de persoonlijke doelen van de medewerkers. We vragen steeds advies aan onze coaches en trainers rond de inhoud en het format van de trainingen.

Stap 4: Het voorstel

We bezorgen jou een voorstel van een trainingsplan dat aandacht besteedt aan alle geïdentificeerde opleidingsnoden. Het voorstel bevat de volgende informatie:

  • Context rond de geïdentificeerde opleidingsnoden;

  • Voorgestelde opleidingen;

  • Inhoud van de opleidingen;

  • Achtergrondinformatie over de trainers en coaches;

  • Praktische informatie over de organisatie van de opleidingen;

  • Informatie over de evaluatieprocedures tijdens en na het opleidingstraject;

  • Een overzicht van het budget.

Je krijgt de gelegenheid om feedback te geven op dit voorstel. We sturen bij waar nodig op basis van jouw feedback.

Stap 5: Actie!

Eens we akkoord ontvangen voor het trainingsplan is het tijd voor actie! We treffen achter de schermen de nodige voorbereidingen om een aangenaam en leerrijk opleidingstraject op poten te zetten. Ook de praktische organisatie, zoals het voorzien van een locatie, catering en communicatie naar de deelnemers kunnen we voorzien indien gewenst. Het enige dat jij dan nog hoeft te doen is achterover leunen! 


Heb je nood aan een opleidingsplan op maat van jouw organisatie? Neem dan contact met ons op! We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden.

Joy Buelens

Hi, ik ben Joy. Een ondernemende freelancer, millennial, reiziger, newbie blogger, Netflix binger en koffiedrinkende dertiger uit Antwerpen.

Vorige
Vorige

5 redenen waarom het opleiden van je IT team een must is

Volgende
Volgende

Technical Coaching voor Xplore Group: teambuilding die impact maakt.