Technical Coaching voor Xplore Group: teambuilding die impact maakt.

Mediors en seniors die hun nieuwe collega’s opleiden, stagiairs begeleiden en mensen inwerken in een nieuw project. Het klinkt misschien evident, maar dat is het niet. Hoewel die mediors en seniors voldoende technische kennis bezitten, vinden ze het vaak niet makkelijk om die op de juiste manier over te brengen naar anderen. Dat wist ook Wim Vervust, Managing Partner bij Refleqt en Operational Manager voor het technologie-luik van Xplore Group.

Toen Wim over het Technical Coaching traject van The Campus hoorde, zag hij meteen potentieel. Hij schreef enkele collega’s van Refleqt in voor het traject als ‘try-out’, waaronder Bram Allard, Quality Engineer bij Refleqt. Na de training merkte Wim al snel de impact. De kennisdelingssessies binnen Refleqt - die voordien niet het gehoopte resultaat hadden - werden dankzij Bram en zijn collega’s anders ingericht, waardoor die sessies nu wél de gewenste impact maken.

Dat resultaat triggerde Wim om het Technical Coaching traject op grotere schaal te bekijken. Daardoor ontstond er een blijvende samenwerking tussen The Campus en Xplore Group waarbij we nu 2 Technical Coaching trajecten per jaar organiseren. Intussen mochten we al 3 trajecten organiseren voor Xplore Group, een vierde en vijfde traject traject volgen in april en september 2023. 

In dit artikel laten we Wim en Bram aan het woord over hun ervaringen met het Technical Coaching traject. Ze vertellen waarom er nood was aan het traject, welke impact het traject heeft gehad op de collega’s bij Refleqt en Xplore Group, en waarom de training ook als teambuilding wordt beschouwd.

 
 

Nood aan coaches.

“We wilden het traject uitproberen omdat enkele collega’s met technische expertise ook een coachende rol zouden gaan opnemen”, vertelt Wim. “Het ging toen vooral om het coachen van nieuwkomers die nog technische kennis moeten opbouwen. De nood aan coaches kwam er omdat ons bedrijf sterk is gegroeid. We hebben intussen een team van 30 collega’s en 2 managing partners. Het is onmogelijk om met z’n tweeën een team van die grootte permanent te coachen. We hadden dus behoefte aan coaches om ons team mee te ondersteunen.

“Maar coach worden gaat niet altijd vanzelf”, vult Wim aan. “Kennis op een goede manier overdragen is niet makkelijk. Onze collega’s deelden wel al regelmatig kennis met elkaar, dus ze coachten allemaal al op hun eigen manier. Maar ik had het gevoel dat een algemene opleiding kon helpen om hun coaching skills naar een hoger niveau te tillen. Ik wou onze collega’s concrete handvaten aanreiken over hoe ze coaching en kennisdeling op een goede manier kunnen aanpakken. Het Technical Coaching traject bood daar een antwoord op. Ik besloot om enkele collega’s van Refleqt, waaronder ook Bram, in te schrijven als try-out. Na de training hebben zij het initiatief genomen om de kennisdelingssessies van Refleqt anders vorm te gegeven, waardoor die nu een succes zijn. Toen ik dat resultaat zag, was dat voor mij een trigger om het traject op grotere schaal te gaan bekijken. En dat hebben we dan ook gedaan.

Training als teambuilding.

“Ondertussen organiseren we 2 keer per jaar een Technical Coaching traject voor de competence centers binnen Xplore Group”, zegt Wim. “Enerzijds omdat we iedereen handvaten willen aanreiken om kennis op een vlotte manier over te dragen naar anderen. Kennisoverdracht is nu eenmaal iets dat je als IT professional op een bepaald punt in je carrière tegenkomt. Bijvoorbeeld: er start iemand nieuw in het team die gecoacht moet worden, er start een stagiair die begeleiding nodig heeft, of er moet een handover verzorgd worden naar het team van de klant. Met het Technical Coaching traject willen we de collega’s van de competence centers in onze groep op dat soort situaties voorbereiden.”

“Anderzijds zie ik het traject ook als ‘training as teambuilding’, gaat Wim verder. “Wat wij heel fel merkten over de verschillende competence centers heen, is dat vooral mensen die samen op een project werken elkaar kennen. Daarbuiten worden er niet zo makkelijk connecties gelegd over de bedrijven heen. Maar in ons ecosysteem willen we net dat zo veel mogelijk mensen elkaar kennen. Het leek ons een leuk idee om een aantal mensen uit verschillende competence centers samen naar die training te sturen. De insteek was dat ze niet alleen zouden bijleren, maar elkaar onderling ook wat beter zouden leren kennen. Na enkele trajecten georganiseerd te hebben kunnen we zeggen dat dat zijn nut gehad heeft!”

 
Kennis op een goede manier overdragen is niet makkelijk. Onze collega’s deelden wel al regelmatig kennis met elkaar, dus ze coachten allemaal al op hun eigen manier. Maar ik had het gevoel dat een algemene opleiding kon helpen om hun coaching skills naar een hoger niveau te tillen.
 

De ervaring van Bram.

Na het verhaal van Wim vroegen we Bram hoe hij zijn deelname aan het Technical Coaching traject heeft ervaren. “Ik heb mijn deelname positief ervaren”, aldus Bram. “Wat voor mij het meest is blijven hangen, zijn de follow-up gesprekken die ik had met de coach. Je krijgt tijdens de tweedaagse training een hele hoop theoretische kennis te zien, maar die is natuurlijk alleen maar nuttig als je die in de praktijk omzet. Ik heb zelf het merendeel van die theoretische kennis meteen na de training kunnen toepassen door met collega’s daarrond aan de slag te gaan. Die follow-up momenten met de coach zijn dan een grote meerwaarde, vooral omdat je dan kan polsen of hetgeen je doet wel in lijn ligt met wat je gezien hebt tijdens de training. Dat geeft de ondersteuning die nodig is om alles wat je geleerd hebt in de praktijk om te zetten.”

“De grootste meerwaarde voor mij persoonlijk zat in het feit dat de training mij aan het denken heeft gezet”, vult Bram aan. “Deel ik mijn kennis wel op een goede manier? Zoals Wim eerder al aanhaalde, heeft dat geleid tot een hervorming van onze kennisdelingssessies bij Refleqt. Wat we deden was op zich wel goed, maar de aanpak kon beter. We hebben langs onze kant dus kunnen bijsturen met nieuwe inzichten die ik verkregen heb dankzij mijn deelname aan de training.

 
De grootste meerwaarde voor mij persoonlijk zat in het feit dat de training mij aan het denken heeft gezet.
 

Een waardevol traject dat impact maakt.

Dat het Technical Coaching traject waardevol is geweest, uit zich ook in de verschillende manieren waarop Bram en zijn collega’s hun nieuwe skills op hun takenpakket toepassen. “Ik ben nu coach bij Refleqt en doe wekelijks of tweewekelijks coachingsessies met collega’s”, legt Bram uit. “Tijdens die gesprekken babbelen we soms over meer persoonlijke zaken, maar soms beantwoord ik ook heel technische vragen. Naast het coachen van collega’s faciliteren de coaches ook kennisdelingssessies, stagebegeleiding en begeleiding van juniors. Daarnaast wordt er soms een coach ingezet om technische ondersteuning te bieden wanneer er een nieuw project opgestart wordt.”

“Ik zou het Technical Coaching traject van The Campus zeker aanraden”, besluit Wim. “Het is een traject dat heel waardevol is voor onze collega’s en waarvan je de impact echt merkt. Deelnemers leren niet alleen bij over kennisdeling en coaching, maar ze leren ook vooral zichzelf beter kennen. Ze komen te weten welke coachingsstijl ze hebben, wat hun sterktes zijn en waar hun uitdagingen liggen. Daarnaast is het heel makkelijk samenwerken met The Campus. Het team kan snel schakelen, waardoor alles steeds vlot verloopt. Daar word ik gelukkig van. Ik vind het een heel fijne samenwerking.”

 
 
 

Ontdek wat het Technical Coaching traject voor jouw
team kan betekenen.

Een traject waarin je leert hoe je met vertrouwen je technische kennis kan overdragen en anderen kan begeleiden binnen een IT-technische context.

Vorige
Vorige

Hoe we de kenniskloven in jouw organisatie dichten met een gericht opleidingsplan

Volgende
Volgende

Hoe we IT professionals omtoveren tot fantastische lesgevers